söndag 2 september 2012

Sommarens sista....


...är temat för veckans fotoutmaning som Edith och jag och Mamma med ambitioner har varannan vecka!
 
Förra gången jag var med i deras fotoutmaning var temat På väg. Våren var i antågande och det kändes väldigt självklart för mig att visa något från naturen - vi var PÅ VÄG mot våren!
Och var ser man det bäst om inte i naturen?
 
 
Nu blir det istället Sommarens sista...
Även här går jag tillbaka till naturen, för det är nog främst där, bland växterna i min rabatt, jag ser många sommarens sista...
...
Lite vemodigt är det allt, även om jag älskar hösten.
 
Min hortensia har blommat för första gången på många år och
OJ, vad den har varit vacker.
Har fascinerats av alla olika färgsättningar det kan finnas på en enda växt.
 
 
 
 
 
Mörkt ceris till  nästan gulvita blommor...
 

Den här (ovan) fotograferade jag i början på veckan och den var ensam kvar
bland de som såg ut såhär...
 
 
De blommor ni såg på första bilden ville jag ju så gärna spara och torka...
 


Måste bara fråga er kunniga därute!
Hur torkar man en hortensia????
Har sett så mycket vackra torkade Hortensia. Men sommarens sista ... de som hänger här hemma på verandan lär nog sluta i komposten, för de blev inte alls som jag trodde....
 
 
Hoppas ni alla haft en riktigt fin helg!
 
 

 
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Vilka vackra färger din hortensia bjöd på i sommar. Jag vet inte hur man torkar denna sort. Jag har två sorter, snöbollshortensia, den har jag inte klarat av att torka. Sen har jag en syrenhortensia och den går bra, men man måste vänta tills den är helt utslagen, tar man in dem för tidigt slokar den bara och ser trist ut.

    Ha en fin ny vecka!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. De är verkligen fina, hortensiorna. Stackars sommarens sista. Förstår att det inte var så du tänkt dig att den skulle se ut. Vet inte hur man bäst ska torka dem.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vad vackra!! Förstår att det inte var alls som du ville, och tyvärr vet jag inte hur man torkar dem! Fint att ha vackra bilder att minnas blommorna ändå!

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Jättefina Hortensior du har, kul att få se dem blomma.
    Lycka till med torkningen

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  5. Mina har torkat bra utan vatten i vas och allt grönt bortplockat. Vasen ska vara så att blommorna är helt uppstöttade. Har alltså inte hängt dem upp och ner. Vet inte om jag bara haft tur men det har funkat:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk fin tolkning. Åh, vad jag gillar den!
    Kramar

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...