fredag 8 oktober 2010

Bakning!

Idag har jag haft min lediga dag och passat på att vara lite "duktig"! Är så enormt trött på s.k. "köpebröd", så idag tog jag o sonen fram vår hushållsassitent och bakade bröd.

Härligt saftiga frallor, med havregryn på.
Ett enkelt recept som både går relativt snabbt och är enkelt. De blir otroligt goda!

Varsågoda!



Givetvis serverades dem i en av mina hemsydda brödkorgar.... ;)

Kickis bröd:
1 pkt jäst
50 gram smör
5 dl mjölk
3 msk brödsirap
1/2 påse brödkryddor
c:a 15 dl vetemjöl
1 ägg (för pensling)
havregryn

Smula jästen i degbunke. Smält smör i kastrull och tillsätt mjölk (37 grader). Häll vätskan i bunken. Sätt till sirap o brödkryddor o blanda. Häll i vetemjöl o arbeta till smidig deg. Jäs 40 min. Baka ut till c:a 16 frallor och jäs ytterligare 30 min. Pensla med ägg och strö på havregryn.
225 grader i c:a 10 min.


Inte nog med det....
När allt ändå stod framme och köksbänken var i kaos... passade jag på att ta tillvara på våra nyplockade äpplen och gjorde en smarrig äpplepaj.



Den tar vi till fredagsmyset idag!


Till kaffet tänkte jag även bjuda på några hemvirkade kakor...


(virkade enligt mönster ur boken Virkligheten, Annica Messing)


Vill önska er alla en riktigt härlig fredagkväll!

Marie


13 kommentarer:

  1. Vad du varit flitig vid bakbordet. :)

    Och vilka underbart söta bakverk du gjort.

    Ha de bäst !!
    Nilla

    SvaraRadera
  2. Hej hej. Tack snälla för din fina kommentar och vilken mysig blogg du har med:) jag lägger dina lotter i boxen så håller vi tummarna:) kram Linda

    SvaraRadera
  3. Vad duktiga ni har varit. Mumsigt det ser ut.
    Riktigt känner doften.
    Ha själv en go helg
    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Åh de där såg gott ut o vilka fina bakverk du har virkat då! Duktiga du :)

    Ha en skön helg
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha! Vad förvånad jag blev när jag satt och tittade på frallorna (som jag tänker låna receptet på) och sen äpplepajen (som jag själv bakade en i onsdags till sonens barnvakter, mormor och morfar) och sen kommer virkade småkakor!! Men gud vad söta de var!!
    Skulle vilja ha ett gäng att lägga i en gammal kakburk och ha stående framme hela tiden - supergulliga ju!!

    Ha en underbar helg och ta hand om dig!
    Kram ia

    SvaraRadera
  6. Även jag missade ju en trevlig utlottning av fina "burkar" hos dig. Så fina bakverk, både de äkta och konstgjorda. Med betoning på konst :)

    SvaraRadera
  7. Underbara bakverk du har bakat särskilt det sista :D egen bakade bröd slår allt köpebröd :D längesen jag bakade kanske ska slå till och börja nu

    Kramar Malin

    SvaraRadera
  8. Hej Marie!
    Åh vad gott med hembakt bröd o äppelpaj!

    Imorgon ska vi hem till mina föräldrar o äta middag, då ska jag visa mamma dina tyger:)

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  9. Åhh vilka boda bullar!
    Eller de ser goda ut ;)
    Önskar jag hade några så här på söndgsmorgonen ;)

    SvaraRadera
  10. Brödbakning är en lisa för själen. Fast jag äger ingen assistent (en KA står på önskelistan, men...) så jag gör det lite för sällan. Underbara småkakor! Nu måste jag stänga ner datorn och plocka fram garnkorgen! Härligt med lite inspiration på söndagskvällen. (Jag bloggar lite nu och då, det går ju inte att leva utan det! ;) Tack för dina ord hos mig!!!)

    Kram
    Cathrin

    SvaraRadera
  11. Boken Sy mjuka djur av Karin Neuschütz finns att hitta på biblioteket, det var där jag lånade den. Hoppas den finns på ett bibliotek nära dig.

    Visst är det sött med massa virkade bakelser!

    SvaraRadera
  12. kul att du lämnade en kommentar hos mig så jag hittade till din trevliga blogg! vilken massa fint du virkat! förra hösten virkade jag förvaringskorgar av mattväv och en mormorspläd, men sedan dess har jag inte hållit i en virknål. borde kanske sparka igång med den sysslan igen, för det är ju faktiskt jättekul att virka.
    ha en skön måndag kväll!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga bakverk!
    Kram Amanda

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...